Panel dyskusyjny „Gry edukacyjne vs. Edukacja przez gry, czyli o kulturze gier komputerowych (nie tylko) w kontekście pedagogicznym”
Pedagogicznie zorientowani badacze – wciąż jeszcze – „nowych” mediów, ale i medioznawcy zainteresowani rzeczywistością edukacyjną, zgodni są przynajmniej co do tego, że gry komputerowe także – a być może przede wszystkim – za sprawą zjawisk im towarzyszących, stały się obecnie najbardziej zawansowaną formą praktyk komunikacyjnych, ale i najbardziej dochodową gałęzią przemysły rozrywkowego (Jordan Shapiro). Wszystko to sprawia, że nie o samych grach już dzisiaj mowa, ale o całej kulturze z nimi związanej. Kulturze, która będąc obecnie równie ważnym, co poważnym uczestnikiem zmian obyczajowo-kulturowych, zachęca również do pytań o swój potencjał dydaktyczny, przy nie zawsze jasnych oczekiwanych z nim związanych.
Poszukując nowych strategii edukacyjnych, opartych m.in. o założenia metody edutainment (tj. metody łączącej edukację z formami growo-zabawowymi) porozmawiać chcemy m.in. o tym co jest ich (gier komputerowych) podstawowym nośnikiem znaczeń? Czy w i jaki sposób – jeśli w ogóle – nauczyć/oduczyć mogą/powinny nas gry komputerowe i kultura z nimi związana? Jak zmienił się w ciągu ostatniej dekady stosunek polskiej szkoły w związku grami komputerowymi i w czy w stosunku tym szkoła pozostaje konsekwentna i jednomyślna?
PANELIŚCI:
Grzegorz Ptaszek:
doktor habilitowany w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach, psycholog, językoznawca, pracuje na stanowisku profesora AGH na Wydziale Humanistycznym AGH w Krakowie. Autor monografii Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji (2019) oraz Talk show. Szczerość na ekranie? (2007), współredaktor kilku monografii zbiorowych i kilkudziesięciu artykułów poświęconych różnym aspektom mediów i edukacji medialnej, w tym: Media literacy in Poland (wspólnie z Martą Łysik) i Media Literacy Outcomes, Measurement [w:] The International Encyclopedia of Media Literacy, red. Renee Hobbs, Paul Mihailidis, New York 2019, Wiley-Blackwell oraz Media education 3.0? How Big Data, algorithms, and AI redefine our thinking about media education [w:] The Handbook on Media Education Research, Nowy York 2020, Wiley-Blackwell. Były Prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej (www.ptem.org.pl), członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej oraz European Communication Research and Education Association (ECREA).
Marta Witkowska:
Psycholog i terapeutka, specjalistka w zakresie edukacji cyfrowej w Państwowym Instytucie Badawczym NASK. Zajmuje się profilaktyką, diagnozą i interwencją w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, prowadzi szkolenia dla specjalistów dotyczące rozwoju i zagrożeń okresu adolescencji oraz funkcjonowania nastolatków w sieci. Autorka publikacji i programów profilaktycznych z zakresu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie.
Anna Oporska-Szybisz:
Psycholog kliniczny, ukończyła również studia na kierunku Tworzenie Gier Wideo. Lead Game Designer i Project Manager w firmie Varsav Game Studios. Pracowała nad takimi grami jak: Sniper Ghost Warrior, Bee Simulator czy Bushy Tail. Obecnie współtworzy wraz z Brazylijskim studiem grę przygodową The Path Of Calydra, a niedługo świat ujrzy jej najnowszą produkcję, w której pełni również rolę Creative Director.
Łukasz Androsiuk:
doktor nauk humanistycznych, pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Pomorskiej w Słupsku oraz Warszawskiej Szkoły Filmowej. Członek Słupskiej Rady Edukacyjnej i Polskiego Towarzystwa Badania Gier. Interesuje się kulturą medialną w jej wymiarze pedagogicznym, epistemologicznym i estetycznym. Gracz konsolowy, miłośnik snookera, fan(atyk) twórczości Larsa von Triera.
Link do wydarzenia: https://akademiapomorska.clickmeeting.com/gry-edukacyjne-vs-edukacja-przez-gry
Spotkajmy się na moim wydarzeniu: GRY EDUKACYJNE VS. EDUKACJA PRZEZ GRY